Beszámolók, dokumentumok
2022
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
2021
A KÓTA AJÁNLÁSA – 2021. NOVEMBER 17.
A COVID-19 járvány sajnos még mindig az életünk – és kóruséletünk – része. Erre tekintettel aktuálissá vált, hogy újra összefoglalást adjunk a jelenlegi jogszabályi helyzetről, valamint a kóruspróbák és koncertek biztonságos megtartásával kapcsolatos jó gyakorlatokról. Azt reméljük, hogy a közös muzsikálás iránti vágy mindenkiben kellő felelősséggel együtt van jelen.
Rendkívül fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy a jelen helyzetben minden kórus maga tudja a saját körülményeinek ismeretében kialakítani azokat a közös elveket, szabályokat, melyeket betartva a közösség folytathatja a munkát. Mindenképpen figyelembe kell venni az együttes létszámát, a próbaterem méreteit és szellőztethetőségét, a tagok védettségének, beoltottságának arányát is. Emellett természetesen fontos, hogy az énekkarok is tartsák be a mindenkori hatósági járványügyi előírásokat. Nincsenek teljes biztonságot garantáló megoldások sajnos: a kórusvezetőknek és kórustagoknak egyéni felelős döntést kell hozniuk a hatályos szabályok alapján, valamint saját, egyedi helyzetüket mérlegelve.
Ajánlásaink
· A legfontosabb: aki beteg, vagy a legkisebb tüneteket észleli magán, maradjon otthon!
· Az elővigyázatosság jegyében érdemes nagyobb távolságot tartani az énekeseink között. Az aktuálisan érvényes járványügyi védekezés értelmében 2 méteres távolságot tartsunk minden irányban, használjuk a sakktáblaszerű beülést, hogy ezáltal az éneklés irányába még nagyobb távolságot biztosítsunk.
· Bármelyik módot is tudjuk választani a próba tartásához, a maszkhasználat senki számára nem tiltható meg.
· Tartsunk minél rövidebb (kb. 15-25 perces) próbaszakaszokat, minél nagyobb alapterületű, minél nagyobb belmagasságú teremben, és utána szellőztessük át a termet (kb. 10 perc)!
· Tartsuk a próbákat adott esetben minél kisebb csoportokban.
· Mindenkinek saját kottája és kottapultja, mappája legyen, azt egymás között ne cserélgessük!
· A székeket és egyéb eszközöket fertőtlenítsük használat előtt és után!
· Rendszeresen mossuk és fertőtlenítsük a kezünket!
· Óvjuk a kockázati csoportokba tartozó tagokat! Amennyiben lehetséges, az otthon maradókat is vonjuk be valamilyen módon a próbákba (online közvetítés, amelyet otthonról is lehet követni, vagy a próbákon készítsünk felvételeket, amellyel ők is tudnak gyakorolni otthon, stb…)
Jogszabályi háttér
A pillanatnyilag hatályos 484/2020. Korm. rendelet alapján egyéb rendezvényen zárt térben csak védettségi okmánnyal rendelkezők tartózkodhatnak (kártya és applikáció egyenértékű, meglétének ellenőrzése pedig a próba szervezőjének, valamint a próbát befogadó intézmény vezetőjének felelőssége). A mi értelmezésünk alapján a kóruspróbák egyéb rendezvénynek minősülnek (az 5. – 7. § szól a rendezvényekre vonatkozó intézkedésekről, egyéb rendezvényekről a 6/C. § rendelkezik).
Koncertek szervezése esetén alaposan tanulmányozzuk át a hatályos (!) 484/2020. Korm. rendelet kulturális eseményekre vonatkozó passzusait, ugyanis erre más szabályozások érvényesek (elsősorban a 6. §). A rendelet 24. § a) pontjának értelmében kulturális esemény a személyes művészi teljesítményt igénylő vagy kulturális szolgáltatást nyújtó, közönség jelenlétében zajló nyilvános rendezvény.)
Bízva abban, hogy mihamarabb túl leszünk ezen a nehéz időszakon, mindenkinek kitartást és jó egészséget kívánunk!
____________________________________________
2021. JÚNIUS 8.: A KÓTA ÁLLÁSFOGLALÁSA
A COVID-19 járvány jelenlegi szakaszát többek között a gyorsan változó jogszabályi környezet is jellemzi, melyben új körülmények közt hozhatnak döntést az együttesek. Az érvényben lévő rendelkezések azonban kétségkívül lehetőséget nyújtanak bizonyos rendezvények megtartására, így a kórusélet újraindítása is aktuálissá vált.
KÓRUSPRÓBÁK
A pillanatnyilag hatályos 484/2020. Korm. rendelet alapján egyéb rendezvényen zárt térben csak védettségi okmánnyal rendelkezők tartózkodhatnak (kártya és applikáció egyenértékű, meglétének ellenőrzése pedig a próba szervezőjének, valamint a próbát befogadó intézmény vezetőjének felelőssége). A mi értelmezésünk alapján a kóruspróbák egyéb rendezvénynek minősülnek (az 5. – 7. § szól a rendezvényekre vonatkozó intézkedésekről, egyéb rendezvényekről a 6/C. § rendelkezik).
Eszerint a szabad téren megtartott kóruspróbán 500 főig bárki részt vehet. 500 fő feletti létszámú szabadtéri egyéb rendezvény csak úgy tartható, ha a résztvevők védettségi igazolvánnyal léphetnek be annak területére (az ellenőrzés a szervező kötelessége).
Visszatérve együtteseink próbáira: az elővigyázatosság jegyében érdemes nagyobb távolságot tartani az énekeseink között. Szabadtéren, ha védett és nem védett egyaránt jelen van, akkor az aktuálisan érvényes járványügyi védekezés értelmében 2 méteres távolságot tartsunk minden irányban, használjuk a sakktáblaszerű beülést, hogy ezáltal az éneklés irányába még nagyobb távolságot biztosítsunk. Bármelyik módot is tudjuk választani a próba tartásához, ha valaki szeretné hordani a maszkot, feltétlenül biztosítsuk neki ennek a lehetőségét.
KONCERTEK
Koncertek szervezése esetén alaposan tanulmányozzuk át a 484/2020. Korm. rendelet kulturális eseményekre vonatkozó passzusait, ugyanis erre más szabályozások érvényesek (elsősorban a 6. §). A rendelet 24. § a) pontjának értelmében kulturális esemény a személyes művészi teljesítményt igénylő vagy kulturális szolgáltatást nyújtó, közönség jelenlétében zajló nyilvános rendezvény.)
Bízva abban, hogy mihamarabb túl leszünk ezen a nehéz időszakon, mindenkinek kitartást és jó egészséget kívánunk!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
2020
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
elnevezése |
típusa |
költsége |
helyszíne |
időpontja |
szervező |
Zenei Tábor |
szakmai |
340.000,- Ft |
Piliscsaba |
szeptember 14-16. |
Fővárosi Énekkar |
|
|
|
|
|
|
Cantata in memoriam 1956. |
1956-os emlék-hangverseny |
660.000,- Ft |
Budapest |
október |
Fővárosi Énekkar |
„In memoriam Gioacchino Rossini” a szerző halálának 150. évfordulója alkalmából |
emlék-hangverseny |
|
Budaörs Katolikus templom |
november 16. |
Krasznai Gáspár |
Advent a Várkert bazárban |
szabadtéri koncert |
90.000,- Ft |
Várkert Bazár |
december |
KÓTA |
Adventi-karácsonyi hangverseny |
hangverseny |
45.000,- Ft |
Szent József templom |
december |
Krasznai Gáspár |
Kórus karácsonya |
műsoros rendezvény |
|
próbaterem |
december
|
Fővárosi Énekkar |
Farsangi klubdélután |
műsoros rendezvény |
|
próbaterem |
február |
Fővárosi Énekkar |
Fellépés a Nemzeti Galériában |
matiné hangverseny |
120.000,- Ft |
Nemzeti Galéria |
március |
KÓTA |
Március 15-i közreműködés |
fellépés |
|
Budapest |
március 15. |
Fővárosi Önkormányzat(felkérés esetén) |
Zenei Tábor |
szakmai |
340.000,- Ft |
Velence |
április |
Fővárosi Énekkar |
Bárdos Lajos Zenei Hetek nyitóhangverseny |
fesztiválnyitó hangverseny |
60.000,- Ft |
Szent Imre Gimnázium |
április |
Kempelen Tünde |
Piliscsabai Egyházzenei Napok |
egyházzenei hangverseny |
|
Piliscsaba |
május |
Csíky Gábor |
Országos Dalárünnep |
hangverseny |
60.000,- Ft |
Erkel színház |
május |
Magyar Állami Operaház |
Ugrin Gábor emlékmise |
egyházi szolgálat |
35.000,- Ft |
Avilai Nagy Szent Teréz Plébániatemplom |
június |
Fővárosi Énekkar |
Évadzáró kirándulás |
szabadidős |
|
vidék |
június |
Fővárosi Énekkar |
Terembérlet |
|
300.000,- Ft |
Madách Gimnázium |
|
|
Karnagy tiszteletdíja |
|
400.000,- Ft |
|
|
|
Összesen 4.250.000,- Ft azzal a megjegyzéssel, hogy az Olasz út és a zenei táborok útiköltségét a résztvevők fizetik
a) Ellátandó városi feladatok, fellépések Budapesten
Advent a Várkert bazárban |
szabadtéri koncert |
Várkert Bazár |
december |
KÓTA |
Cantata in memoriam 1956. |
1956-os emlék-hangverseny |
Budapest |
október |
Fővárosi Énekkar |
Adventi-karácsonyi hangverseny |
hangverseny |
Szent József templom |
december |
Krasznai Gáspár |
Fellépés a Nemzeti Galériában |
matiné hangverseny |
Nemzeti Galéria |
március |
KÓTA |
Március 15-i közreműködés |
fellépés |
Budapest |
március 15. |
Fővárosi Önkormányzat(felkérés esetén) |
Bárdos Lajos Zenei Hetek nyitóhangverseny |
fesztiválnyitó hangverseny |
Szent Imre Gimnázium |
április |
Kempelen Tünde |
Országos Dalárünnep |
hangverseny |
Erkel színház |
május |
Magyar Állami Operaház |
Ugrin Gábor emlékmise |
egyházi szolgálat |
Avilai Nagy Szent Teréz Plébániatemplom |
június |
Fővárosi Énekkar |
b) Ellátandó feladatok, fellépések Budapesten kívül
Chorus Inside |
nemzetközi fesztivál |
Chieti, Olaszország |
június 13-19. |
Davide Recchia |
„In memoriam Gioacchino Rossini” a szerző halálának 150. évfordulója alkalmából |
emlék-hangverseny |
Budaörs Katolikus templom |
november 16. |
Krasznai Gáspár |
Piliscsabai Egyházzenei Napok |
egyházzenei hangverseny |
Piliscsaba |
május |
Csíky Gábor |
Célunk:
- A Fővárosi Énekkar évszázados zenei örökségének, szellemiségének ápolása és fenntartása
- A Főváros magas művészi színvonalú képviselése hazai kulturális eseményeken
- A Főváros kulturális életének, felkérés esetén történelmi megemlékezéseinek színesítése és gazdagítása
- A Fővárosi Önkormányzat, mint fő támogatónk kérésére a munkatervben nem szereplő egyéb előadások teljesítése
- Az olaszországi Chietiben megrendezendő „Chorus Inside” nemzetközi kórusfesztiválon való részvétellel Magyarország és Budapest képviselete
A zenei táborok célkitűzései:
- Új művek intenzív tanulásával repertoárunk bővítése
- A már tanult művek felelevenítése, gyakorlása
- Hangképzési technikák elsajátítása, zenei alapok felfrissítése
- Bevállalt koncertekre, rendezvényekre maximális szintű felkészülés
- Közösségépítés
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Beszámoló a Fővárosi Énekkar 2017-2018 évi munkájáról
Kedves Kórustagok! Tisztelt Taggyűlés!
Kezdésként egy levelet kell felolvasnom! (Pribelszki Ági levele) Ezért a mai taggyűlésnek három napirendi pontja lesz, ha elfogadjátok:
1. Beszámoló az eltelt 2017. 2018. évekről
2. Választás
3. Egyebek (szavazás
A taggyűlés jegyzőkönyvének vezetésére Kőszegi Anikót és Rohányszkyné Farkas Kingát kértem fel, kértem fogadjátok el! (szavazás)
A választás előkészítéseként el kell mondanom, hogy kooptálással is megoldhattuk volna, erre az alapszabály lehetőséget nyújt, mi (a vezetőség) azonban a demokratikusabb utat választjuk, tőletek kérünk megerősítést, hogy az általunk jelölt Jónás Tünde vehesse át Ági helyét. A szavazato megszámlálását Mohácsi Marikától, Fernbach Lacitól és Cseke Ágitól kérjük, ha elfogadjátok! (szavazás) Van-e más jelölt?
Beszámoló a 2017. - 2018. évről
A szakmai beszámolók alapján kifejezetten eredményesnek mondható az Énekkar elmúlt két éve. 2017-ben 9 alkalommal léptünk fel, melyből 7 Budapesten volt, 1-1 alkalommal pedig Komáromban és Budaörsön énekeltünk. Komáromban felvidéki és magyar kórusokkal ismerkedtünk meg. Budapesti fellépéseink alkalmával dán, olasz lengyel, ukrán, fehérorosz énekkarokkal szerepeltünk egy színpadon illetve baráti találkozón vettünk részt olasz kórusokkal.
Közben a vezetőség 4 kísérletet tett a „Cantáta Projekt” elszámolására, amit 2018-ban 3 újabb kísérlet követett. Azt nem tudom kijelenteni, hogy sikerrel, de lezárult az elszámolás, amit – tudomásunk szerint – elfogadtak!
2017-ről 2 eseményt külön kiemelnék:
· november 11.-én a Madách Gimnáziumban megtartott Cantate Budapest 2017 Fesztivált és az azt követő fogadást, ahol tapasztalhattuk, hogy karnagyunk Krasznai Gáspár a kívülállók számára is elismerést érdemlően igényes munkát végez,
· valamint a december 16.-án megtartott „Chorus Inside Christmas” Nemzetközi minősítő fesztivált, melyen arany diplomát kaptunk (lásd mint előbb említettem Gáspár munkáját(.
2017-ben és 2018-ban is 2-2 zenei tábort rendeztünk, amelyek sikeresnek mondhatók, hiszen a táborokat követő fellépéseinkre jó felkészülést biztosítottak. A részvételre sem lehet panaszunk, mert egyre többen elfogadják, hogy a sikeres fellépésekhez szükség van az ilyen intenzív felkészülésekre! Jó hangulatban, sokat dolgozva, mégis feltöltődve jövünk haza a táborokból és abban bízom, hogy nem lesz több „mentős kalandunk”, mindenki egészségesen hagyja el a tábort!
A 2018-as év igazán mozgalmasra sikerült! Ebben az évben 16 alkalommal szólalt meg az Énekkar nyilvánosan, 7-szer Budapesten, 7-szer külföldön és 2-szer Budaörsön.. Ebből az Ugrin emlékmisén való szolgálat a már hagyományos megszólalásunk, melyet folytatnunk kell, emlékezve örökös karnagyunkra, a másik szolgálatunk egy nemvárt haláleset kapcsán jött létre: eltávozott közülünk Jäger Gyula, őrá emlékeztünk a Rózsák terén! Veszteség a családnak, a kórustársadalomnak és az Alapítványunknak! Nyugodjon békében!
Az Énekkar többi megszólalása sokkal örömtelibb volt! Meghívást kaptunk Chietibe a „Chorus Inside Summer” Nemzetközi minősítő fesztiválra, majd az ott kötött ismeretség által Kisinyovba, Moldáviába. A nyári fesztiválon Otonában a Szent Tamás katedrálisban énekeltünk, majd Chietiben a Marucino színházban. Itt a budaörsi kórus 8 tagja is velünk énekelt, így nyertünk arany diplomát. Kisinyovban 5ször szólalt meg a kórus, minden alkalommal szépen, amit az ezüst diploma és az emlékkönyvünkben látható bejegyzés is bizonyít. Itt is együtt utaztunk a Sapszon Kórus tagjaival, de ők is önálló műsorral készültekés csak a zárókoncerten énekeltünk velük együtt, sikerrel!
Ha csak az eredményeket nézem, azt mondhatom, hogy a munkánk sikeres volt! Nem lehet azonban szó nélkül hagyni, hogy a Főváros támogatása – az ígéretek ellenére – változatlan összegben, sok-sok utánjárást követően érkezik, más támogatókat pedig mindeddig nem sikerült találni! Marad kiegészítő támogatásként a tagdíj, amivel nem terhelhetjük még jobban a tagokat, hiszen a külföldi útjaink költségének jelentős részét is ők állták!
A vezetőségben Mohay Emi foglalkozik a pénzügyekkel, Kürtös Annamária az adminisztratív ügyeket intézi, Cseke Józsi a kottagyáros és én foglalkozom a szervezéssel Rengeteg segítséget kapok Mohácsi Marikától és Kőszegi Anikótól, Emikének pedig állandó segítőtársa Mersits Marika.Chietiben Fernbach Laci segített tolmácsolással, Kisinyovban pedig felfedeztük Jónás Tündit mint tolmácsot és szervezőt! A Szakmai munkát Besnyei Évi, Illés Péter és Annamária segíti, de Évi az Énekkar lelke a névnapok és ünnepnapok műsorának szervezésével.
Szólnom kell még az alapítványról is, bár nem tartozik az Egyesület hatáskörébe! Korábban már szóba került Jäger Gyula. Az Ő távoztával a kuratórium egyik tagját is elveszítettük. Az alapítók már nem tagjai az Énekkarnak, Valikát ráadásul gondnokság alá helyezték. Jövő évtől az Egyesület is jogosult az 1% felvételére, így az Alapítvány további fenntartása szükségtelenné vált. Elindítottuk – Kingával és Mérikével egyetértésben – az Alapítvány megszüntetését.Mersits Marika és Emi dolgozik a megszüntetést megelőző (megalapozó) elszámolás dokumentumainak előállításán. Kinga beszélt a kijelölt gondnokkal, így nem lesz akadálya az eljárásnak. Az Egyesület a még meglévő alapítványi pénzt megigényli, majd a számla megszüntethető lesz (nyilván valamilyen költség ellenében)!
Kérem, hogy az elhangzottakkal kapcsolatos véleményeteket mondjátok el!
Hozzászólások:
Pénzügyi beszámoló:
Kérem a beszámoló elfogadását! (ha volt hozzászólás, a kiegészítésekkel)
Szavazás:
Elnökségi tag választás
2018. dec. 10. Zentai Gyula